Bona vesprada
amics, avui volia parlar de l’assignatura de coneixement del medi.
El Coneixement
del Medi com a tal presenta una trajectòria en què podem dir que té diversos
precursors. U és la idea que els alumnes coneguen el seu entorn, el mig més
pròxim que els rodeja. Esta idea es desenrotlla en els anys 70, ja que molts
mestres, independentment de l'assignatura que impartiren es preocupaven per
ensenyar-li al xiquet l'entorn. Però la dita idea, arranca molt més arrere (amb
la Il·lustració en el segle XIX, on es donaven les "lecciones de
cosas" que van tindre molt èxit perquè estaven dirigides a les classes
populars i era una ensenyança realista, amena, fàcil i sobretot útil. Encara
que és Comenio, en el segle XVI, qui planteja la tesi de partir de la realitat
més pròxima a l'alumne perquè és la que els resulta més fàcil) . Així, doncs,
l'escola s'ocuparia d'ensenyar al xiquet el món en què viu.
Un
altre dels progenitors d'esta matèria són les disciplines clàssiques, la Geografia,
la Història i les Ciència Naturals. A més es pretenia buscar un mètode
d'ensenyança que fóra més participatiu. Tots estos són els ingredients pels
quals es configura esta assignatura de què podem dir que hi ha una prehistòria
i una protohistòria, fins a arribar a 1990 que és quan comença a existir el
Coneixement Del Medi com ho coneixem hui en dia.
l coneixement
del medi li ha costat molt arribar a configurar-se com a disciplina, ens pareix
una decisió administrativa actual i no pensem en esta matèria com quelcom
natural com pot ser la Història o qualsevol altra assignatura que considerem
"de tota la vida".
Però en definitiva el que s'ha fet és organitzar
els coneixements i crear una assignatura, esta és l'experiència que triomfa,
quan es té una sèrie àmplia d'objectius a tractar s'organitzen i es crega una
nova disciplina. De totes les possibilitats que hi ha d'organitzar el
coneixement escolar, la divisió en parcel·les (denominada assignatures) és la
que ha triomfat. Açò no vols dir que esta siga la millor forma de presentar els
coneixements, però sí que és la que s'usa.
Per tal de
fer més amenes les classes de coneixement del medi, podrien fer experiments
sense cap instrument perillós a l’aula, per complementar el tema donat, ja siga
els invertebrats o els estats de la matèria. Aquests aspectes són de primària
encara que sempre és pot adaptar i fer-ho a l’aula d’infantil.
Un exemple
d’experiment seria quan es donen el cicle del aigua i els diferents estats de
la matèria, fer un núvol per a que els xiquets i xiquetes observaren com es pot
fer un núvol a partir d’aigua i altres elements que tenim tots a casa.
L’explicació
del experiment per fer-ho: http://www.youtube.com/watch?v=NoBrhz6vh50
Espere que ho
feu i que disfruteu fent-ho.
Un salut
Amparo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario