Seguidores

martes, 16 de diciembre de 2014

Coneiximent del medi

Bona vesprada amics, avui volia parlar de l’assignatura de coneixement del medi.

El Coneixement del Medi com a tal presenta una trajectòria en què podem dir que té diversos precursors. U és la idea que els alumnes coneguen el seu entorn, el mig més pròxim que els rodeja. Esta idea es desenrotlla en els anys 70, ja que molts mestres, independentment de l'assignatura que impartiren es preocupaven per ensenyar-li al xiquet l'entorn. Però la dita idea, arranca molt més arrere (amb la Il·lustració en el segle XIX, on es donaven les "lecciones de cosas" que van tindre molt èxit perquè estaven dirigides a les classes populars i era una ensenyança realista, amena, fàcil i sobretot útil. Encara que és Comenio, en el segle XVI, qui planteja la tesi de partir de la realitat més pròxima a l'alumne perquè és la que els resulta més fàcil) . Així, doncs, l'escola s'ocuparia d'ensenyar al xiquet el món en què viu.

Un altre dels progenitors d'esta matèria són les disciplines clàssiques, la Geografia, la Història i les Ciència Naturals. A més es pretenia buscar un mètode d'ensenyança que fóra més participatiu. Tots estos són els ingredients pels quals es configura esta assignatura de què podem dir que hi ha una prehistòria i una protohistòria, fins a arribar a 1990 que és quan comença a existir el Coneixement Del Medi com ho coneixem hui en dia.
l coneixement del medi li ha costat molt arribar a configurar-se com a disciplina, ens pareix una decisió administrativa actual i no pensem en esta matèria com quelcom natural com pot ser la Història o qualsevol altra assignatura que considerem "de tota la vida". 
Però en definitiva el que s'ha fet és organitzar els coneixements i crear una assignatura, esta és l'experiència que triomfa, quan es té una sèrie àmplia d'objectius a tractar s'organitzen i es crega una nova disciplina. De totes les possibilitats que hi ha d'organitzar el coneixement escolar, la divisió en parcel·les (denominada assignatures) és la que ha triomfat. Açò no vols dir que esta siga la millor forma de presentar els coneixements, però sí que és la que s'usa.

Per tal de fer més amenes les classes de coneixement del medi, podrien fer experiments sense cap instrument perillós a l’aula, per complementar el tema donat, ja siga els invertebrats o els estats de la matèria. Aquests aspectes són de primària encara que sempre és pot adaptar i fer-ho a l’aula d’infantil. 

Un exemple d’experiment seria quan es donen el cicle del aigua i els diferents estats de la matèria, fer un núvol per a que els xiquets i xiquetes observaren com es pot fer un núvol a partir d’aigua i altres elements que tenim tots a casa.

L’explicació del experiment per fer-ho: http://www.youtube.com/watch?v=NoBrhz6vh50  

Espere que ho feu i que disfruteu fent-ho.


Un salut Amparo. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario